Alla inlägg under september 2011

Av Hanna Löwendahl - 18 september 2011 14:34

4 gelatinblad

225gr frysta hallon

1/2dl socker

1msk vatten

3dl grädde


Gör:

Blötlägg gelatinbladen. Låt hallonen, vattnet och sockret småputtra i en kastrull. Sila. Vänd sedan ner gelatinbladen ( krama först ur allt vatten). Vispa grädden. Vänd ner hallonblandningen med den vispade grädden och låt svalna och stelna i kylen.


Det går att använda i princip vilka bär som helst, bara byt ut hallonen i receptet mot de bär du vill använda istället.

Perfekt som tårtfyllning.

Av Hanna Löwendahl - 18 september 2011 14:27



Den här var skitkul o göra, men även lite klurig o få till med lådan och texten, men den blev riktigt bra till slut=)


Fyllningen består av anslag med choklad, två lager chokladmousse och två lager lite syrligare passionsfruktmousse.

Täckt med vit sugarpaste. lådan är gjord i anslag med chokladmousse som jag täckt med grön sugarpaste och texten på lådan är skrivet med ätbar penna med lakritssmak. Alla de andra detaljerna är även dem i sugarpaste.


Av Hanna Löwendahl - 18 september 2011 14:22



Kladdkakemuffins toppad med lemon curd-creme och dekorererad med ätbara pärlor och fjärilar i svart sugarpaste.  

Av Hanna Löwendahl - 18 september 2011 14:18



När min svärfar fyllde här i somras ville jag överraska med en tårta och gjorde då denna.

Den är gjord i vanligt anlag och är även denna, som många av mina tårtor, fylld i fyra lager.

Två lager med fyllig chokladcreme och två lager med tranbärsmousse. Har täckt den med utkavlad vit sugarpaste och dekorerat kanterna och blommorna även dem med sugarpaste i olika färger.  

Av Hanna Löwendahl - 18 september 2011 14:12



Även i dessa cupcakes är det 70% mörk choklad i smeten, men de är toppade med nougatfroosting. Har också dekorereat med ätbara pärlor och fjärilar i vit sugarpaste som jag pudrat med brun ätbar pulverfärg.  

Av Hanna Löwendahl - 18 september 2011 14:08


Här har jag gjort en fyllig chokladmuffinssmet med 70% mörk choklad, toppad med buttercreamfroosting som jag färgat rosa med vanlig röd livsmedelsfärg. Fjärilen är utav vit sugarpaste som jag pudrat rosa med rosa ätbar pulverfärg. I mitten har jag dekorerat med en rosa, ätbar pärla.

Av Hanna Löwendahl - 18 september 2011 14:01

100gr smör

2 ägg

2dl socker

1,5 citron


Gör:

Riv skalet på citronerna och pressa ut saften i en kastrull. Koka upp tillsammans med 1dl av sockret och smöret. Låt sedan sjuda under omrörning.

Vispa under tiden ihop resten av sockret och äggen. Blanda sedan ner äggsmeten med det som redan sjuder i kastrullen. Sjud under omrörning tills smeten gulnat och tjocknat. Ställ sedan in i kyl.


Användes till desserter och fyllningar. Jag använder den till min lemon curd-creme. Bara blandar den med vispad grädde så blir den syrlig och krämig. Perfekt som tårtfyllning eller froosting på cupcake.

Av Hanna Löwendahl - 18 september 2011 11:29



Till studenten i år gjorde jag fem stycken studentmössetårtor med olika fyllningar. De är allihop täckta med vit sugarpaste och skärmen är gjord i svart. Alla små dekorationer jag gjorde på dem ( vilket inte syns på bilden)  är också gjorda i sugarpaste. Bakom på mössan skrev jag namn och linje man slutat, med svart ätbar penna med lakritssmak.

Ovido - Quiz & Flashcards