Alla inlägg under oktober 2012

Av Hanna Löwendahl - 30 oktober 2012 08:58

 

Igår var vi i linköping, och av en händelse hittade jag en pandurobutik...så köpte lite supplies till min bakning....barnvagn o gunghäst-stansarna kan ev användas vid kommande namngivning=)


Av Hanna Löwendahl - 27 oktober 2012 18:44

   

Tårtan äör gjord till ett fyra års kalas. Botten är ett vanligt anslag och den är fylld i fyra lager; två med hallonmousse och två med dumlefluff.

Dumlefluffen är en mycket enkel fyllning som också är toppengod att använda som den är som en dessert. Smält 1 påse dumle med ca 3-4dl grädde, låt kallna i kyl och vispa sedan fluffigt, klar!


All dekoration på tårtan är gjord i sugarpaste.


Av Hanna Löwendahl - 24 oktober 2012 13:01

 

Receptet är taget ur "sju sorters kakor" boken, har bara bytt ut mandeln mot solroskärnor istället och det blev suveränt gott.

Av Hanna Löwendahl - 24 oktober 2012 12:35

 

280 gr florsocker

160gr finmalda solroskärnor

3 äggvitor

1 nypa salt

50gr socker

1/2 tsk vaniljsocker

ev färg och smaksättning


Sikta florsocker, blanda med solroskärnorna, vispa vitor gradvis snabbare, tillsätt stegvis salt och socker tills toppig maräng. Vänd ner hälften av florsockerblandningen, sen vaniljsocker och sedan resten av florsockerblandningen. Färga, smaksätt. Spritsa, vila ca 30 min på plåt. 150 grader i 20-25 min.

För bästa resultat, använd en macaronmatta o spritsa ut på så blor alla lika stora.


Grundrecept smörkräm:

100gr smör

2 dl florsocker

2 tsk vaniljsocker

ev färg och smaksättning


(mina rosa är fyllda med smörkräm, smaksatt med jordgubbssylt och de gula är krämen i smaksatt med citron)

Av Hanna Löwendahl - 24 oktober 2012 09:21

 

Botten

200gr digestive

100gr smält smör


Smet

600gr philadelphia

2 1/2 dl kesella/creme fraiche

1 dl socker

1 dl maizena

1 msk socker

3 stora ägg

1 dl grädde

200gr vit choklad

75gr krossad polkagris

röd karamellfärg

 


Sätt ugnen på 175 grader. Blanda kex+smör. Tryck ut i springform, grädda ca 10 min. Vispa ost+kesella/creme fraiche med socker, vaniljsocker, maizena. Rör ner ett ägg i taget, sedan grädde. Smält chokladen, blanda med smeten. Häll 3/4 i formen, blanda resten m polkagris o karamellfärg o häll på, dra sedan mönster m gaffeln. Grädda mitt i ugnen ca 40 min täckt med folie.


Lycka till!




Ovido - Quiz & Flashcards