Alla inlägg under maj 2013

Av Hanna Löwendahl - 26 maj 2013 11:33

 

200 gr philadelphiaost

3 äggulor

3 äggvitor

2 dl socker

1 msk vaniljsocker

rivet skal av en citron

ca 100-150 gr riven vit choklad


150 gr digestivekex

50 gr smält smör


Smula sönder kexen i en bunke, tillsätt det smälta smöret och vänd ihop. Tryck ut i en springform (täck gärna formen m plast så släpper den lättre från formen).

Blanda philadelphian, äggulor, socker, vaniljsocker och citronslalen till en jämn smet.

Vispa grädden och vänd ner den i ostsmeten.

Vispa vitorna till fast skum och vänd ner också dem i ostsmeten.

Riv ner den vita chokladen.

Häll ovanpå kexen och ställ i frysen.


Garnera med något du tycker passar till.

Jag garnerade med färska jordgubbar, vända i jordgubbssås(uppkpkade jordgubbar, vatten, socker...svalna, vänd ner de färska jordgubbarna).

Av Hanna Löwendahl - 26 maj 2013 11:19

  

Den här gjorde jag till kusinen för inte så länge sedan.

bottnarna är vanlig sockerkaksbotten, den är fylld med hallonmousse och en syrlig vitchokladcreme ( vit choklad och philadelphia som är vispat fluffigt).

Den är sedan garnerad men röda och orange gerbera=).

Den var riktigt god, vitchokladcreme blev suverän till då den inte blev så söt.

Av Hanna Löwendahl - 26 maj 2013 11:12

   

Gjorde 2 st tårtor till en tjej som ville ha motiv av hulken på till hennes son som fyllde 5 år.

Bottnarna är gjorda på mitt favoritrecept i vanlig ordning, har fyllt den med en syrlig hallonmousse och en lite sötare karamellcreme.

De är täckta med vit sugarpaste och hulken är gjord i olika färger av sugarpaste. Musklerna på hulken har jag ritat med ätbar penna med lakritssmak. texterna har jag stansat ur svart sugarpaste.

Av Hanna Löwendahl - 26 maj 2013 11:01

 

När Gösta fylllde ett beställde Therese 2 st tårtor med usa-motiv. Det blev alltså en favorit i repris=).

Bottnarna är bakade på mitt favoritrecept,  som ligger under "recept" här i bloggen. All garnityr är gjort i sugarpaste i olika färger. Jag fyllde den med hallonmousse och citroncreme.

Ovido - Quiz & Flashcards